jsmtincanada.reismee.nl

Red Deer en Edmonton

Eindelijk weer internet! Soms kom je gewoon op een caming terecht die geen internet heeft. Kozen we gisteren speciaal voor een camping uit een boekje met internet (we zijn er zelfs naar toegebracht, lees hieronder). Is de check-in om 17.00 uur gesloten ( je moet dan gewoon geld door een brievenbus doen). En dit keer was het dan ook nog eens een camping waarbij je een access code nodig had om het internet op te komen. Dat viel dus weer tegen.

13 september

Vandaag zijn we richting Red Deer gereden. Dat ligt ongeveer 150 km voor Edmonton. Morgen gaan we die kant op. Onderweg zijn we op stoelenjacht gegaan. We hadden nl gebeld met Cruise Canada aangezien het motor management lampje was gaan branden. Daar heeft Jan wat mee! Jan wilde in 1e instantie niet bellen, want hij zag zichzelf al naar de 1e beste garage rijden. Hij had al naar de olie e.d. gekeken, maar dat zat er nog genoeg in. Maar ja....je kent het wel....een vrouw die veel te braaf is en zegt 'maar wat nu als we straks stil staan? We moeten echt bellen hoor'. Tuurlijk zei ik dat ik eindeloos vertrouwen in Jan had en dat ik nul auto kennis heb.......... Uiteindelijk besloot Jan toch maar te bellen. Je bent toch in een vreemd land. Ook in Canada maakt men zich niet al te snel druk want we mogen gewoon door blijven rijden. Of Jan wel even naar alle vloeistoffen wilde kijken (had hij natuurlijk al gedaan). Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt te zeggen van de stoel. We mochten voor 20 dollar een nieuwe stoel kopen dus dat is ook opgelost. Nu hebben we voor onszelf ook 2 leuke en vooral makkelijke campingstoelen gekocht met de vlag van Canada erop. Voor onze eigen sleurhut.

Red Deer is een redelijk grote plaats. Maar ja je moet keuzes maken en we willen Edmonton zien. De campings in dit gedeelte zijn echt totaal anders dan in British Columbia. Waar ze daar zo idyllisch zijn, zijn ze hier zo kaal en saai. Wederom staan we ergens achter een industriegebied. Voordeel is wel dat we aan de Red Deer River liggen waar je heel makkelijk naar toe loopt. En omdat het super mooi weer was zijn we er ook heen gegaan. Jan had vol goede moed zijn zwembroek al aangedaan. Nou tenenkrommend dat water! KOUD! Afijn, el even lekker pootjebaden met de kinderen. En jawel hoor, Jan nam toch een duik, de held! Maar ook hetgeen waar ik bang voor was gebeurde. Mike gleed uit op de keien en lag met kleren en al ook in de rivier! Dikke tranen natuurlijk, maar vooral van schrik en omdat zijn kleren nat waren. Wij zeiden nog, je wilde toch ook zo graag zwemmen Mike? Nou nu kun je zwemmen haha. Toen is hij nog even met Jan de rivier in gegaan. Tymo kon ik nog net tegenhouden, want het liefst was hij er ook achteraan gedoken.

Het voordeel is wel dat bijna elke camping wel een leuk speeltuintje heeft. We stonden er pal voor deze keer, dus wij hadden heerlijk even rust........

14 september

Vandaag naar Edmonton gereden. Er moest geshopt worden! En als je wilt shoppen dan moet je dat dus doen in de grootste shopping mall van Alberta tw West Edmonton Mall. Edmonton is een mega grote stad. Net als alle andere steden is alles ingedeeld in blokken. Als je de stad in rijdt dan heb je echt geen idee welke kant je op moet. Bijna elk blok beschikt wel over een CanadianTire, Wall Mart, A&W etc. Bij ons is dat dan de Gamma, Mc Donalds etc. We zijn dus erg blij met de TomTom die we mee hebben genomen. Die bracht ons netjes bij de Mall. Niet te geloven hoe groot dit is (ca 800 winkels). Het is ook tegelijk een soort dolfinarium, speeltuin, Aquarium, Kermis, een heel specatulair en groot zwembad, IJsbaan en wat al niet meer. Je kijkt je ogen uit. Als je alles wilt zien dan heb je wel een paar dagen nodig. Meestal als ik uit ben op iets dan lukt dat niet. Ik krijg nl in het buitenland altijd drang om te kopen, maar helaas. Ik heb me alleen een paar potjes oogschaduw aan laten smeren. Vervolgens werd ik nog eens in de stoel bij een stylist gegooid die mijn haar ging strijken! Nou het werd er niet mooier van.

Ik wilde graag iets voor de jongens kopen bij bv GAP store. De winkel hebben we gevonden maar de kleding viel erg tegen. Toen kwamen we bij een zeeleeuwen show terecht. Erg leuk, vooral voor Mike & Tymo. Uiteraard moesten we ooknog naar Galaxyland, dat is een soort Kermis, maar dan veel groter, met ook 2 achtbanen. Hier zijn we de rest van de middag gebleven. Tegen 19.00 uur 's avonds gingen we pas weg en moesten toen nog op zoek naar een camping. De camping die we in gedachten hadden konden we niet vinden. Blijken er 2 exact dezelfde parken met dezelfde naam te zijn. Om het makkelijk te maken zeg maar. Toen we aan iemand de weg vroegen bood een jongen aan ons daar naartoe te rijden! Waar maak je dat nog mee? Achteraf waren we daar heel blij mee, want dit hadden we zelf niet zo snel gevonden.

Morgen richting Bloomsbury en de neven van Jan bezoeken, Jaco en Jaap.

Mama

Oh jongens wat geniet ik van de verhalen en de Foto`s.Het is wel duidelijk dat jullie een geweldige reis hebben,leuk ook dat jullie bij Jan z`n neven zijn geweest.Die Mall zou ik ook wel willen zien wat een complex zeg.En Shir je verteld echt leuk hoor!Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
Lieve groetjes en dikke XXXXX voor allemaal

jan vellinga

hallo vrienden inderdat een geweldig land fijn dat jullie het naar je zien hebben jan je wordt toch geen vrachtwagen chaffeur he de groetjes jan en anneke

Ingrid

Shirley, ik had je wel eens met gestreken haar willen zien.. Leuk jullie verhalen en ook om te lezen dat jullie zo genieten. Ik zou je bijna een boodschappenlijstje meegeven voor de (baby)GAP, maar dat valt dus blijkbaar tegen. Nu even de foto's bekijken. Geniet verder met zn 4-tjes! Groetjes, Ingrid

Patricia

He Shirley en natuurlijk ook Jan,
Super dat jullie gaan trouwen, wat een ontzettend leuk verhaal over die rots en die ambtenaar...
Geniet nog van de laaste week.
Patricia